دلیل اصلی ریزش مو در مردان و زنان ژنتیک آنها می باشد. در واقع دلیل تقریبا 95% بی مو شدن افراد در دنیا ژنتیک افراد می باشد. 5% باقی مانده می تواند به دلایل مختلفی باشد، دلایلی اعم از رژیم غذایی، اضطراب، بیماری و مصرف داروهای خاص. عواملی که منجر به ریزش مو می شوند شامل:

1-    داروها، ویتامین ها و مواد معدنی. داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا، مشکلات قبلی، افسردگی و نیز روش هایی مثل پرتو درمانی و شیمی درمانی در بیماران خاص می توانند باعث ریزش مو شوند. همچنین اگر مقادیر زیادی ویتامین A استفاده شود یا مقدار آهن و پروتئین بدن کم شود، ریزش مو افزایش می یابد. زایمان در خانم ها نیز باعث ریزش مو می شود.

2-    بیماری، بیماری غده تیروئید، عفونت شدید یا آنفولانزا و عفونت های قارچی مثل کرم حلقوی در بدن باعث ریزش شدید می شوند. 

در مواقعی بسیار نادر، ممکن است فرد مبتلا به trichotillomania باشد. این بیماری وسواس مو کنی نام دارد و فرد مبتلا به آن موهای سر، ابرو و مژه های خود را می کند. چنین افرادی پیش از مراجعه به یک کلینیک کاشت مو بهتر است که اول به یک روانپزشک مراجعه کنند.

برای درمان کلی ریزش مو روش های طبیعی (مانند استفاده از روغن زیتون یا روغن نارگیل) و روش های پزشکی (مانند کاشت موی طبیعی و ترمیم مو) وجود دارد. در ادامه به بیان روش کاشت مو و ترمیم مو و برخی تفاوت های آنها می پردازیم.

تغییر حجم مو بعد از کاشت مو _ کلینیک

روش کاشت مو

به روشی که در آن از پشت سر فرد مو برداشته می شود و در قسمت های بی مو قرار داده می شود، روش کاشت مو گفته می شود. آنچه در کاشت مو مهم است تعیین خط مو است. خط مو معمولا در دیدترین قسمت مو پس از درمان کامل است. خط مو در هر بیمار متفاوت است و بسته به هدف وی از کاشت مو تغییر می کند. افراد در 30 سالگی ریزش مو کمتری نسبت به 40 سالگی دارند و ترجیح می دهند خط مو پایین تر بیاید و جلسات در تعداد کمتری برگزار می شود. اما در 40 سالگی نیاز به جلسات بیشتری برای کاشت مو است. از مشکلات کاشت مو این است، زمانی که بیماران جوان اقدام به کاشت مو می کنند ممکن است فرایند ریزش مو قطع نشده باشد و الزاماً مجبور شوند بار دیگر و در طی جلسات بیشتری کاشت مو انجام دهند.

بهترین آرایشگاه عروس

چه کسانی شرایط کاشت مو را دارند؟

1-      مردان و زنانی که الگو مشخصی از بی مویی دارند.

2-      افرادی که علاوه بر تشخیص دلیل ریزش به شرایط سنی مناسب رسیده باشند (عموما بهتر است کاشت مو در دوره 30 سالگی باشد).

افزایش تعداد تارهای مو با ترمیم مو _ کلینیک

روش ترمیم مو

کاشت مو زمانی صورت می گیرد که فرد به محدوده سنی مورد نظر رسیده و دلیل ریزش مو تشخیص داده شده باشد. اما در مواقعی ممکن است به دلیل سوانح و تصادفات مثل آتش سوزی یا سوختگی و یا پارگی سر مقداری از پوست فرد دچار آسیب شود و دیگر در آن قسمت امکان رویش مو وجود نداشته باشد. بنابراین از روش ترمیم مو استفاده می شود. در ترمیم مو مهم است که ظاهر فرد تنها مناسب سنی که در آن قرار دارد نباشد و با پیر شدن فرد خط مو ترمیم شده نیز دچار تغییر گردد تا ظاهر فرد طبیعی جلوه نماید. از این رو قواعدی برای تعیین خط مو ایجاد شده است. با توجه به توضیحات فوق در مورد دو روش کاشت مو و ترمیم مو نتیجه می شود هر دو روش تقریبا حوزه کاربرد متفاوتی دارند از این رو در شرایط مختلف می توان روش مناسب با آن موقعیت را انتخاب کرد. از آنجا که بیشتر دلایل ریزش ژنتیکی است اغلب از روش کاشت مو استفاده می شود، اما این بدان معنا نیست که روش ترمیم دچار نقص با مشکلاتی باشد. لازم به ذکر است دوره پس از عمل هر دو روش ذکر شده نسبتا مشابه هم هستند و نیاز به مراقبت های یکسانی دارند.